Friday, January 21, 2011

Aku HanYa HambaMU yang Hina..

Bismillahirrahmanirrahim..
Pada awalnya aku amat takut untuk menulis di ruangan ini..Hmm..Bimbang diri ini akan ditanya tentang apa yang aku tulis..Namun,setelah kufikirkan,mungkin ini salah satu ruang yang aku boleh manfaatkn untuk mujahadahku terhadap diri sendiri dan sahabiahku yang lain..Sungguh,Ya Allah..Diri ini terasa amat kerdil..Apatah lagi untuk menukilkan sesuatu yang akan ku dipertanggungjawabkan ke atasnya..Ku teringatkan amaran Mu dalam surat cintaMu,surat yang ke-61,AyatMu yang ke-2 dan ke-3..


          Wahai orang-orang yang beriman!Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu
        kerjakan.
        Itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.


Ya Allah..Ku mohon padaMu..Campakkanlah rasa keikhlasan tatkala aku mencoretkan setiap patah kata-kataku dalam ruangan ini..Jauhkanlah diriku daripada perasaan bangga dan bermegah-megah dengan apa yang kutulis..Sesungguhnya apa yang kucoretkan datang daripadaMu Ya Allah..Hanya dengan izinMu..
Aku hanya hambaMu yang hina Ya Rabb..Tapi ku ingin mencari bekalan untuk bertemu Mu Ya Tuhan.. Biarlah tulisanku ini menjadi salah satu daripadanya..Redhailah niatku ini Ya Allah..


Ya Habib..Ku merayu padaMu..Izinkanlah ku beramal dengan setiap apa yang ku nukilkan dalam ruangan ini..Aku tidak mahu hanya pandai berteori..tapi biarlah dengan kehendakMu,aku malaksanakan praktikalnya juga...Sesungguhnya aku amat gerun dengan amaranMu dalam surat cintaMu yang ke-31,ayatMu yang ke-32 dan ke-33..


          Dan apabila mereka digulung ombak yang besar seperti gunung,mereka menyeru Allah dengan
          tulus ikhlas beragama kepadaNya.
          Tetapi ketika Allah menyelamatkan mereka sampai di daratan,lalu sebahagian mereka
          tetap menempuh jalan yang lurus.Adapun yang mengkhianati Kami adalah pengkhianat yang 
          tidak berterima kasih.
         Wahai manusia! Bertakwalah kepada TuhanMu dan takutlah pada hari (yang pada ketika itu)
         seorang bapa tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak pula dapat menolong
         bapanya sedikitpun.Sungguh, janji Allah pasti benar,maka janganlah sekali-kali
         kamu terpedaya oleh kehidupan dunia,dan jangan kamu terpedaya oleh penipu
        dalam (mentaati)Allah..


Allahuakbar!Na'uzubillahiminzalik!Jauhkanlah Ya Allah..Justeru ku mohon Ya Allah..pimpinlah daku dalam memberi manfaat kepada yang lain..janganlah kau pesongkan niatku...Ilhamkanlah kepadaku sesuatu yang bermanfaat buat yang lain..kerana ku percaya pada hadis kekasihMu,sebaik-baik manusia ialah mereka yang bermanfaat buat yang lain..Aku sedar..taklifan yang kau beri amat berat..Hatta gunung2 dan bukit-bukau gerun untuk memikulnya Ya Allah...Namun,kami manusia menerimanya..Menjadi khalifah di BumiMu ini..itulah yang Kau taklifkan...Kupohon ..berikanlah kekuatan kepada kami untuk melaksanakan amanahMu..Jadikanlah kami golongan yang berjaya merebut syurgaMu..Ameen..


Buat teman-teman yang melawat ruangan ini..seandainya ada kalimah-kalimahku yang tidak bermanfaat di ruangan ini,janganlah kau berfikir-fikir untuk menegurku..teruskanlah niatmu untuk memperbetulkanku..
Sesungguhnya teguran darimu amat ku dambakan untuk mengelakkan diriku tersungkur ke lembah yang hina..Jika ada yang bermanfaat..semua itu tidak lain hanya dari Khaliqku yang Maha Hebat..Hanya pinjaman buat sementara...kerana..sesungguhnya..aku adalah hambaNya yang hina..Marilah kita berjihad supaya terpilih untuk menjadi bidadari-bidadari yang menanti hadirnya insan bertaqwa yang mampu memimpin kita ke jalan yang diredhaiNya..

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com