Sunday, January 23, 2011

Kerana sebiji kurma………..



Ketika zaman rasulallah di madinah terdapat seorang sahabat yang tinggal bersebelahan dengan seorang munafik. Di rumah simunafik itu terdapat sebatang pokok kurma yang sedang berbuah. Ketika kurma-kurma itu gugur anak sahabat tersebut mengambil buah tersebut lalu memakannya. Si munafik melihat perkara tersebut lantas memaksa anak sahabat tersebut mengeluarkannya kembali. Sahabat tersebut membawa perkara tersebut kepada rasulullah.

Rasulullah berkata kepada si munafik itu “jualkan aku kurma tersebut akan kugantinya dengan kurma di syurga kelak. Si munafik menolaknya lantas beredar dari situ. Perbualan tersebut di dengari oleh abu dahdar. Lantas dengan segera abu dahdar bertanya pada rasulullah, “ jika aku belikan kamu kurma tersebut adakah aku akan dapat kurma dari mu disyurga?” rasulullah berkata “ya jika kau belikanku kurma tersebut kau akan dapat dariku kurma di syurga”

Abu dahdar menyedari jika dia dapat kurma di syurga sudah tentu dia akan menjadi ahli syurga dan tidak akan keluar dari syurga tersebut. Lantas abu dahdar berlari mendapatkan si munafik itu lantas bertanya “ sudikah kau menjualkan aku kurma tersebut?” si munafik menjawab, “sedangkan permintaan rasulullah ku tolak inikan pula kamu.. apakah harga yang ingin kau beli?” abu dahdar menjawab, jika kau berikan ku kurma tersebut akan ku berikan kau kesemua 60 buah ladang kurma ku”

Si munafik dengan perasaan hairan menerima tawaran tersebut. Abu darda berlari kepada rasulallah dengan membawa kurma tersebut. Rasulallah berkata “ ketika kau pergi ku janjikan mu dengan sebiji kurma tapi demi allah ku lihat syurgamu telah dipenuhi dengan kurma dari Allah”
Lihatlah sahabat sekalian keyakinan sahabat terhadap rasulallah. Sanggup berkorban apa sahaja demi kesejahteraan di SANA… bagaimana dengan kita? Sudah sanggupkah kita membayar harga sebiji kurma dengan seluruh harta kita?

Peringatan buat diri yang lupa…….. 

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com